Så funkar det digitala Kunskap & Framtid

Allt du behöver veta för att medverka som utställare. Öppettider: 18–19 november kl 10–20.

Allt du behöver veta för att medverka som utställare. Öppettider: 18–19 november kl 10–20.

Virtuell monterplats

En virtuell monterplats är den sida där allt utställarens innehåll samlas. Besökaren kommer dit genom att klicka på er profil i utställarlistan. Här visas er informationsfilm, företagspresentation, Teams-länkar och seminarier.

Klicka för större bild.

Seminarium

Så här ser det ut när besökaren klickar sig vidare till ert seminarium. Här visas seminariet, beskrivande text, chattfunktionen som är öppen i samband med seminariet, samt era övriga programpunkter. I det digitala baspaketet ingår två tider i seminarieprogrammet.

Klicka för större bild.

Viktiga datum

  • 1 oktober släpps seminarietider i Utställarservice Online. Det är först till kvarn som gäller för val av tider.
  • 13 oktober behöver er utställarprofil vara uppdaterad samt seminarier vara bokade för att ni ska finnas med i vår tryckta mässtidning som skickas ut i 19 000 ex till elever, föräldrar och skolpersonal.
  • 4 november är sista dagen för inlämning av allt material och alla beställningar.

Teknisk information

Informationsfilm
Varje utställare har möjlighet att lägga upp en informationsfilm i sin virtuella monter. Utställaren spelar in filmen och skickar den via https://sprend.com/sv (eller annan liknande tjänst) till [email protected].
Filformat: mp4
Upplösning: 1920 x 1080 i hd alternativt 1280 x 720 pixlar
Filmlängd: max 2 minuter

Seminarium
I det digitala baspaketet ingår två tider i programmet med förinspelade seminarier. Utställaren spelar in sin föreläsning och skickar den via https://sprend.com/sv (eller annan liknande tjänst) till [email protected].
Filformat: mp4
Upplösning: 1920 x 1080 i hd alternativt 1280 x 720 pixlar
Filmlängd: max 15 minuter

Chatt under seminariet
Kopplad till seminariet finns en öppen chatt där besökarna kan ställa frågor till utställaren. Chatten öppnas när föreläsningen börjar och stängs 15 minuter efter föreläsningen avslutas. Då kan man bjuda in deltagare till fortsatta samtal i sina egna Teams-länkar.

Teams-samtal med besökare
I det digitala baspaketet ingår två kanaler för samtal med besökare. Samtalen sker via Microsoft Teams. Utställaren skapar två Teams-länkar och lägger in dessa i Utställarservice Online. På så sätt är utställaren organisatör och styr mötena, och kan t.ex. välja hur många deltagare man vill släppa in samtidigt.

Vanliga frågor

Virtuell monterplats

Vad innebär en virtuell monterplats?
I den virtuella montern samlas det innehåll som utställaren lägger in via Utställarservice Online,  Här kan ni beskriva er verksamhet i text- och bild-form och ladda upp en informationsfilm om er organisation. Här finns också era seminarier, samt de Teams-länkar som besökaren använder för att kunna interagera med och ställa frågor till utställarna.

Hur lång ska informationsfilmen vara och i vilket format?
Max 1-2 minuter. Allt rörligt material ska vara i mp4 standardformat.

När måste allt laddas upp?
Sista datum för att ladda upp material är den 4 november.

Är det text-chattar eller videosamtal som används i Teams?
Det är upp till utställaren om man vill starta videosamtal, samtal med enbart ljud eller bara chatta via text. Alla tre möjligheter finns och som organisatör av mötet styr ni själva detta.
Ny på Teams? Här hittar du en kort introduktion >>

Kan man boka extra Teams-kanaler?
Ja, det går bra att boka fler kanaler utöver de två som ingår i baspaketet. Pris: 2 000 kr/kanal.

Vad händer om chattrummet är fullt?
Det blir inte fullt. Kapacitet finns för att hantera ett stort antal användare.

Hur ska vi bemanna montern?
Den digitala montern bör vara bemannad under mässans öppettider (kl 10-20) precis som en monter på en vanlig, fysisk mässa. Minst en person per Teamslänk bör finnas tillgänglig för att samtala med besökarna. Behovet kommer att variera beroende på hur mycket frågor som kommer in. Tänk på att det blir långa dagar, och ni kan behöva lösa av varandra för lunch och övriga pauser.

Kommer Teams-samtal att spelas in och sparas?
Som organisatör av Teams-samtal bestämmer ni själva om det skall spelas in eller lagras.

Vem äger innehållet efter mässan?
Innehållet ägs av respektive upphovsmakare, men Kunskap & Framtid har rätt att använda materialet fram till 31 december 2020.

Var lagras informationen från mässan? Är det i Sverige eller annat land?
Svenska Mässan har infrastruktur som ligger i Sverige. Filmerna som skickas till oss kommer att laddas upp på Youtube.

Seminarier

Kan besökarna se seminarier i efterhand?
Ja, seminarierna finns tillgängliga på hemsidan fram till den 31 december 2020. Notera dock att chatten inte är öppen i efterhand.

Kan de förinspelade seminarierna vara längre än 15 min?
Nej, alla seminarier måste ha samma längd eftersom vi följer ett tidsbestämt schema.

Bokar utställarna själva sina tider för seminarier?
Ja, seminarietider bokas via Utställarservice Online. Tidsbokningen öppnar den 1 oktober.

Vi vill hålla fler seminarier. Går det?
Ja, via Utställarservice Online kan ni boka in ytterligare seminarier, utöver de som ingår i baspaketet. Pris: 2 000 kr/seminarium.

Hur länge är chatten öppen i samband med seminariet?
Chatten är öppen max 15 min efter avslutat seminarium. Vi rekommenderar att man finns på plats för frågor under hela tiden chatten är öppen efter avslutat seminarium. Tipsa gärna besökarna om att de därefter kan fortsätta chatta med er i den virtuella montern.

Vilket system kommer att användas för seminarier och chatt?
Vi använder Svenska Mässans egen plattform och play-tjänst. De förinspelade seminarierna kommer att laddas upp på Youtube och tidsinställas för start.

Personuppgifter

Vilka personuppgifter behöver man lämna ut för att registrera sig till mässan?
Besökare anger namn, e-post och mobilnummer. Gymnasieelever anger även skola.

Hur behandlas personuppgifter under mässan?
Personuppgiftsansvaret vid registrering och inloggning till Kunskap & Framtid faller under Svenska Mässans integritetspolicy. Detta gäller den virtuella montern och alla de kanaler som finns på Kunskap & Framtids hemsida.

Vilken roll behöver utställare ta i personuppgiftsfrågan?
Ingen, varken som personuppgiftsansvarig eller personuppgiftsbiträde.