Kunskap & Framtids nya grafiska profil: "Ska visa vägen framåt"

En grafisk profil med modernt typsnitt och symboliskt mönster har tagits fram för jobb- och utbildningsmässan Kunskap & Framtid.

– Vi vill vara i tiden. Profilen matchar på ett bättre sätt mötesplatsens innehåll och målgrupp, säger Sofia Gallagher, Brand Manager.

 

Den traditionellt största målgruppen för Kunskap & Framtid är gymnasister, i synnerhet 17–18-åringarna i trean.

Men mötesplatsen, som i år arrangeras 23–25 november på Svenska Mässan, har under en följd av år även lockat fler och fler unga vuxna.

– Det är självklart något vi välkomnar. Den gruppen blir allt viktigare, samtidigt som gymnasisterna förblir den primära målgruppen, säger Sofia Gallagher.

 

Måste ge rätt intryck

En förklaring till det “äldre” inslaget på mässan är att alltfler unga väljer att inte direkt läsa vidare på universitet eller högskola när de lämnar gymnasiet.

– Många är skoltrötta och vill göra något annat: ta ett sabbatsår, ett enklare jobb eller resa ut i världen, till exempel. Efter några år väcks åter tankarna på framtiden, på högre utbildning och karriär. Och då är Kunskap & Framtid den perfekta platsen att besöka.

Problemet med den grafiska profil och logotyp, som nu överges, är att den gav ett lite väl ungdomligt intryck, menar Sofia:

– Vid en hastig blick, till exempel på en inbjudan, kunde en gymnasielärare få uppfattningen att det här måste ha kommit fel, det skulle nog till förskolan…

 

Nya färger och mönster

Den nya logotypen, som ni kan se här intill, har en mer stilren utformning.

– Vi tror att den gör det lättare för oss att nå ut. Dels till unga vuxna mellan 18 och 30 år, dels till skolpersonal, lärare och studievägledare – och inte minst till engagerade föräldrar.

Utöver logotypen ändras typsnittet till Figtree, ett lättläst och rent snitt särskilt anpassat för webb och mobilappar. I profilen ingår också en ny färgskala med två accentfärger, orangeröd korall och turkos, och två bakgrundsfärger, mörklila och mörkblått.

– Förutom färgen har vi tagit fram ett bakgrundsmönster, ljusa linjer, som påminner om en orienteringskarta. Det anspelar på “Hitta din väg”, ett motto för mässan, förklarar Sofia.

 

Sänder viktig signal

Den nya grafiska profilen kommer att användas på hemsidan och i Kunskap & Framtids alla kanaler, annonser och skyltning. Även i den tryckta mässbroschyren som bland annat skickas hem till sistaårsgymnasister före mässan.

– Vi vänder sig i lika hög grad till föräldrarna, som vi hoppas ska ta del av innehållet och kanske besöka mässan tillsammans med sin son eller dotter. Därför är det viktigt att den grafiska profilen lockar dagens unga, men även tilltalar vuxna, menar Sofia Gallagher.

Mässteamet hoppas att den nya profilen bättre ska visa vad mötesplatsen står för: inspiration, oändliga valmöjligheter och en svårslagen översikt.

– För oss är det viktigt att vara i tiden och alltid ha örat mot marken. Den nya profilen sänder en viktig signal: vi vill visa vägen framåt, mot vuxenlivet.