Västsveriges största jobb- och utbildningsmässa

Vill du nå ut till gymnasieelever och unga människor på väg ut i arbetslivet? Då skall du medverka på Kunskap & Framtid – mässan för alla som vill skaffa sig mer kunskap om eftergymnasiala utbildningar och framtida karriärmöjligheter.

Möt ungdomar som ska välja sin väg

Kunskap & Framtid är en av de största inspirations- och utbildningsmässorna för alla som ska välja sin väg mot framtiden. En unik mötesplats där du som utställare möter gymnasieelever och deras föräldrar, karriärbytare, arbetssökande, globetrotters, studie- och yrkesvägledare och många fler.

Mässan vänder sig till alla som vill studera vidare, byta yrkesinriktning eller kanske ta en paus från studierna och jobba ett år utomlands. Vi vill att Kunskap & Framtid ska inspirera besökarna till nya spännande studie- eller yrkesval. Kanske kan just din medverkan göra att enskilda besökare finner nyckeln till framtiden.

Välkommen att kontakta oss för mer information om att ställa ut på Kunskap & Framtid:

Gunilla Selse[email protected], 031-708 80 01
Maria Wimnell[email protected], 031-750 89 01

 

Vilka vill du träffa?

SISTAÅRSGYMNASISTER
Varje år springer 20 000 västsvenska elever ut ur gymnasiets skolportar för sista gången. Bland dessa ungdomar finns studiemotiverade, reslystna, jobbsugna och de som inte riktigt har bestämt sig. En stor del av dem kommer till Kunskap & Framtid – du vill väl inte missa dem?

KARRIÄRBYTARE
I dagens föränderliga värld är det inte ovanligt att man under sitt yrkesliv hinner med flera karriärer. Yrkeshögskolorna är en av de utställargrupper som brukar vara extra lockande för den som är sugen på ett nytt yrkesval.

ARBETSSÖKANDE
Till Kunskap & Framtid kommer också arbetssökande på jakt efter jobb eller inspiration till ett nytt framtidsval. Passa på att hjälpa dem att tänka i nya banor och gå från mässan med vidgade vyer.

GLOBETROTTERS
Många unga vill ut och se sig om i världen innan det ”riktiga” vuxenlivet börjar. Au-pair-jobb, utlandsstudier och volontärresor är alla spännande alternativ för den här målgruppen.

Citat från besökare

"Mina förhoppningar på mässan var att hitta en skola som passar mig, jag vill bli lärare. Jag har hittat flera olika alternativ, så nu blir det svårt att välja."

Alva Glimstrand, 18 år, Vänersborg

"Jag är inte inne på att plugga direkt efter gymnasiet, utan vill jobba ett tag först. På mässan har jag både fått tips på jobb och framtida högskolestudier."

Hilda Stenberg, 18 år, Göteborg

"Det bästa med mässan var att ta del av vad universiteten kan erbjuda. Jag är intresserad av arkitektur. Både Chalmers och Lund har intressanta program."

Jacob Rosenqvist, 18 år, Göteborg

"Jag hade faktiskt inga idéer om framtiden när jag kom till mässan. Men jag har fått så mycket inspiration genom att prata med utställarna, det har fört mig framåt. Nu är jag sugen att satsa på nånting inom vårdsektorn."

Lisa Larsson, 18 år, Skövde

"Vår lärare tog med oss till mässan. Jag visste inte vad jag skulle möta här, men samtal med studenter på universitet väckte mitt intresse, t ex för juridik."

Mia Krdzalic, 18 år, Skövde

Citat från utställare

"Det har varit fantastiska dagar i Göteborg! Vi mötte en hunger på årets mässa, som vi inte upplevt tidigare. Besökarna var mer intresserade, mer aktivt uppsökande. Flödet i vår monter var extremt bra. Det verkar som att behovet av information och saknaden av en mässa ökat under pandemin."

Emil Andersson, projektledare, Linnéuniversitetet

"I år tog vi ett nytt initiativ. För att göra det lätt att hitta rätt samlade vi åtta yrkeshögskolor på samma ställe, YH-torget. Tillsammans erbjuder de ett stort antal utbildningar, framtagna i nära samarbete med näringslivet. Att YH ger en möjlighet till yrkesinriktad utbildning som verkligen leder fram till ett jobb verkade många uppskatta. Satsningen blev väldigt lyckad, vårt torg fylldes av intresserade och motiverade besökare. Responsen har varit helt fantastisk!"

Anna Hansback, event manager, YH-torget

"Efter pandemin är det många som vill studera utomlands och vi mötte ett kolossalt intresse på årets mässa. Mest populärt är USA och England, ofta med inriktningar som grafisk design, ekonomi och skådespeleri. Blueberry representerar en rad college och universitet och alla våra utbildningar är CSN-berättigade, vilket löser de flesta knutar."

Lars Garvik, utvecklingsansvarig, Blueberry College & Universitet

"Vi är förbluffade över det stora intresset på Kunskap & Framtid, där vi var med för första gången. Vi behöver rekrytera och fick över 100 ansökningar till vår internationella traineeutbildning, vilket vi är väldigt nöjda med."

Björn Jensen, VD på Blue Water Shipping, Sverige

"Det här var en väldigt bra mässa för oss, många bra samtal i montern. Vi fick bl a tillfälle att avdramatisera antagningen till Lunds universitet. Att det finns något för alla, man kan välja bland 275 program och 1 444 fristående kurser. Under mässan har det varit det stort intresse för samtliga utbildningar."

Daniela Dolenec, kommunikatör, Lunds universitet

"Intresset har varit helt enormt! Vi har haft ett makalöst tryck i montern och fört tusentals givande samtal. Faktiskt även med gymnasister från vår hemstad, Jönköping. Det har varit mycket frågor om våra vård- och ekonomiprogram och vi märker även ett ökat intresse för program som ges på engelska."

Jesper Johnsson, kommunikatör, Jönköping University

"Den här mässan träffar exakt vår målgrupp. Polisen är ju i en expansiv fas och vi behöver bli fler. Framförallt vill vi få sökande till alla utbildningsplatser.
Vi har mött ett jättelikt intresse här på mässan, både bland killar och tjejer. Väldigt glädjande!"

Anders Löfstrand, inspektör, Polismyndigheten Region Väst

"Sitel sysslar med kundtjänst och teknisk support för de företagskunder vi jobbar ihop med, vi är tredje störst i världen inom denna växande sektor. Vi behöver anställa fler och rekryterade på mässan, där vi var med för första gången. Det har gått mycket bra, vi har fått fler sökande än vi trodde."

Therese Dickson, rekryterare, Sitel Group

"Vi har haft fantastiska siffror, fullt med besökare i montern och under alla våra seminarier. Vid samtalen med ungdomarna upplevde vi en stark framtidstro. Det hänger delvis samman med att arbetsgivarna ofta rekryterar på Chalmers redan under studietiden, de fullkomligt skriker efter våra studenter. Vi är supernöjda med årets mässa!"

Gia Brorsson, marknadsförare, Chalmers

"Målet på årets mässa var att synliggöra oss som arbetsgivare. Många känner inte till att vår kommun har över 100 olika yrken, över 1 000 befattningar och stora utvecklingsmöjligheter. Därför är det väldigt bra att vara här och kunna koppla behovet till de utbildningar som krävs. Vi erbjöd karriärtester i montern, det ledde till många bra samtal, och rekryterade även timvikarier. Utfallet blev väldigt lyckat och vi kommer att satsa vidare på Kunskap & Framtid 2023."

Hanna Wedin, utv.ledare employer branding, Göteborgs Stad

"Engagemanget för försvaret har ökat kraftigt, inte minst till följd av allt som hänt i vår omvärld. Det märkte vi tydligt på årets mässa. Vi ville förmedla att man kan delta i försvaret i många olika roller, oavsett om man gör sin värnplikt eller studerar civilt och sedan kommer tillbaka och får en anställning som t ex civilingenjör, mekaniker eller administratör. Vi erbjöd besökarna att bygga sin egen profil genom att svara på frågor via en QR-kod. Det föll väldigt väl ut!"

Valérie Pilo, rekryteringskoordinator, Försvarsmakten

"Vi har haft ett konstant, jämnt flöde i montern. Under mottot 'Vad vill du jobba som?' visade vi bredden av vår verksamhet, det finns över 200 yrken i VGR-regionen och vi hade med oss sjuksköterskor, tandläkare, tandsköterskor, arbetsterapeuter, sjukgymnaster, biomedicinska analytiker, m fl. Besökarna fick pröva på olika arbetsmoment, det blev väldigt lyckat och väckte stor entusiasm. Det känns verkligen som att vi nådde ut med vårt budskap."

Ellen Bergbom, koordinator, Västra Götalandsregionen