På årets Kunskap & Framtid genomförs en alldeles speciell tävling: kreativa gymnasister runt om i landet har fått lämna förslag på en ny logotyp för mässan, som ju vänder sig just till unga vuxna.
Slutstriden står mellan Lerum och Lidköping. Besökarna på mässan kan fälla avgörandet – genom att rösta på sin favorit.
Syftet med tävlingen är att involvera jobb- och utbildningsmässans främsta målgrupp – gymnasieeleverna – i processen att designa en ny logga för Kunskap & Framtid 2020, då mässan firar 20-årsjubileum.
Nuvarande logotyp för Kunskap & Framtid.
Tävlingsuppgiften utgick från uppmaningen Det ska vara lustfyllt att kliva ut i livet! och ledorden: möjligheter, framtidshopp, framtidstro, nytänkande, snabbt, spännande, nytt, ungt, modernt, fart och fläkt. Sparkling!
– Vi har fått en jättefin respons och massor av spännande idéer: hela 53 tävlingsbidrag har kommit in, säger Linn Ahlbom, ansvarig lärare för utbildningen IP Grafisk produktion & form på Yrgo, som samarbetar med Svenska Mässan kring tävlingen.
Yrgo, som drivs av Göteborgs stad, har ett av Sveriges bredaste utbud av yrkeshögskoleutbildningar och är partner till Kunskap & Framtid. Bland annat producerar Yrgo utställartidningen Today i en liveredaktion på mässan.
Linn menar att logotyptävlingen skapat ett fint engagemang bland gymnasieelever, som ju är mässans primära målgrupp.
– Den ökar absolut intresset att diskutera grafisk formgivning. Väldigt positivt!
Bland de 53 tävlingsbidragen har juryn – med representanter för Svenska Mässan samt lärare och studerande på Yrgo – valt ut sex finalister. Deras logoförslag visas upp på årets Kunskap & Framtid 21–23 november, där mässbesökarna kan lägga sin röst på det de gillar bäst.
Det slumpade sig så att de sex finalbidrag som sållades fram kom från tre olika klasser: ES17A och ES18B på De la Gardiegymnasiet i Lidköping samt TE3A på Lerums gymnasium. Det är alltså mellan dessa striden står.
I juryn medverkade fyra studerande från IP Grafisk produktion & form på Yrgo. En av dem är Rickard Linde:
– Vi fick rösta på de förslag vi tyckte var bäst. Det var speciellt kul att se hur olika gymnasieelever har tolkat de ledord som ingick i tävlingsuppgiften. Det tyder på kreativt tänkande, säger han.
– Alla de bidrag som gått vidare har en grundidé vi tycker om. Men det är inte helt färdiga produkter, man kan säkert jobba vidare med en del bitar som färgsättning, typsnitt och annat.
Rickard och hans tre studiekamrater är också projektledare för montern på mässan. Förutom att övervaka röstandet i logotyptävlingen bemannar de även liveredaktionen för den dagliga utställartidningen Today.
– Vi hoppas förstås att både tävlingen och tidningsproduktionen ska locka många besökare. Kan vi på så sätt öka intresset för att jobba med media, samtidigt som vi själva lär oss något, ja då kan vi tala om win-win!
När alla röster räknats presenteras vinnaren i logotyptävlingen på Kunskapsscenen lördag 23 november kl 11.00. Förutom äran belönas den klass som vinner med biobiljetter. Gymnasieelever har kostnadsfritt inträde på mässan.
Läs mer om Kunskap & Framtid >>